söndag 13 november 2016

Veckoplan - v. 46. Fullt fokus på att teckna Serneke

Imorgon släpper Serneke sitt teckningserbjudande inför börsnoteringen. Allt denna veckan handlar således om Serneke. Det här är en börsnotering som jag har sett fram emot i över ett år och eventuella fyndlägen i andra aktier är därför helt sekundärt.

Den stora frågan är vad aktien kommer kosta. Jag har ett mål att teckna aktier för 50 000 kronor. Eftersom man ändå aldrig brukar tilldelas fullt hoppas jag åtminstone på att kunna tilldelas aktier för motsvarande 25 000 kronor. Det finns därför tankar om att kanske skjuta till ytterligare 5 000 - 10 000 kronor men då vill jag se erbjudandet först. Hoppas att aktien blir billig i absoluta tal. En post om tusen aktier för en femtiolapp vardera hade varit optimalt. Hur jag resonerar om Serneke kan ni läsa här.

Mina köpnivåer inför presidentvalet föll aldrig in så de nivåer som sattes förra veckan står fast och finns inte så mycket att tillägga. Kan jag fynda i någon enskild aktie finns en liten reservkassa för det men novemberlönen är bara nio handelsdagar bort och när den akuta valchocken är över ser jag ingen brådska att öka. Nästa sikte är inställt på ex-dag i de fastighetsaktier som delar ut runt årsskiftet. Många av dem har minskat i kurs så det finns bra lägen att fiska men inte köpa till varje pris.

Noterbart är fallet i TransAlta Renewables. Jag har redan köpt ett hundratal nya aktier på vägen ned och har inte så mycket mer utrymme att fylla på före novemberlönen. Faller kursen ytterligare till 12,5 CAD kommer jag dock köpa en post till om trettiofem aktier för då är handlas aktien till en YOC på över 7 procent, varav 1,75 procent redan går att räkna hem. Boston Pizza har jag velat öka i länge och kursen har börjat röra sig nedåt men inte reagerat lika kraftigt. Med tanke på andra prioriteringar ska kursen ner under 21 CAD innan jag överväger köpa. Ex-datum är redan på torsdag den 17 november för att få del av utdelning vid månadsskiftet.

För att klara att teckna Serneke och utnyttja tillfället fullt ut har jag lånat av mig själv. Positivt är dock att mitt sparande ser riktigt bra ut hittills i november. Med matkostnader runt 500 kronor under de första tretton dagarna kommer jag garanterat klara mig på under 2 000 kronor i matkostnader. Nu behövde jag betala restskatt för några gamla fonder som jag passade på att sälja förra året och har en beskedlig kontokortsräkning för några investeringar jag behövt göra. Håller den här sparnivån i sig kommer jag garanterat göra ett försök att klara det inspirerande rekordet på cirka 85 procent som Att Välja Lycka har. Med matutgifter under 2 000 kronor är 90 procent i sparkvot teoretiskt möjligt. Sätter upp det som mål i februari eller mars när kontokortsräkningen för julklappar torde vara betald och det samtidigt är lite lagom grådisigt ute så att man inte får för sig att resa iväg någonstans.

För att få lite extra kapital funderar jag också på att sälja Autoliv. Aktien var ett experiment som jag köpte för att se hur utdelningar fungerade i praktiken i depån. Många bedömare tror på företaget långsiktigt men utdelningsandelen är på tok för låg för att passa in i min portfölj på lång sikt och de två procenten kan jag få igen på ett par månader genom att istället köpa aktier Saltängen. Ex-datum är på tisdag och går det att sälja för 900 kronor eller högre därefter kommer jag sätta en stop loss.

Bloggen har blivit lite lidande under den gångna veckan då jag har haft mycket på jobbet. Nu i helgen har jag dock hunnit skriva flera inlägg till kommande vecka - titta gärna in och läs:

- Måndag 14 november: Serneke teckningserbjudande - publiceras under kvällen.
- Tisdag 15 november: Minestos delårsrapport - publiceras kl. 17.00.
- Onsdag 16 november: om sektorer som jag undviker av etiska eller affärsmässiga skäl.
- Torsdag 17 november: så gjorde jag med kyrkoavgiften.
- Fredag 18 november: traditionsenlig rapport om veckan som gått.
- Lördag 19 november: planerar första inlägget i en serie om kvartalsutdelare.
- Söndag 20 november: veckoplan inför vecka 47. I väntan på novemberlönen.

Tack för att du läser mina inlägg! Nästa vecka passerar bloggen tiotusen läsare. Det låter kanske inte så mycket men för mig är det en fin milstolpe efter mindre än 75 dagar i bloggosfären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar